Τετάρτη 18 Ιουνίου 2064

ΚΑΛΩΣΟΡΙΣΑΤΕ

ΚΑΛΩΣΟΡΙΣΑΤΕ  ΣΤΟ BLOG akolouthate
Ακολουθήστε δηλαδή την κρητική παράδοση με αυθεντική κρητική αλλά και κριτική ματιά



 Η Κρήτη, λόγω της γεωγραφικής της θέσης, βρισκόμενη στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων, δέχτηκε την επίδραση διαφόρων πολιτισμών. Τα  ξένα στοιχεία αφομοιώθηκαν με τρόπο μοναδικό κ με κριτήριο  το λαϊκό ένστικτο. Αυτό συνέβη  με τους χορούς και τα τραγούδια , που σε δύσκολες εποχές αποτέλεσαν μέσο εθνικής παίδευσης και διατήρησης της εθνικής μνήμης και συνείδησης. Οι κρητικοί χοροί κράτησαν κάποια ειδικά χαρακτηριστικά, προσκολλημένα στις ρίζες και το αλληγορικό τους ύφος, αν και η έκφρασή τους, τα τελευταία χρόνια, περιορίστηκε, περισσότερο στα πλαίσια της ψυχαγωγίας. Από την άλλη το γεγονός αυτό βοήθησε η Κρήτη να δημιουργήσει διαχρονική πολιτιστική κουλτούρα που υποστηρίζεται και από τη νεολαία της αλλά και από πολλούς μη Κρητικούς. Έχουν όμως, δυστυχώς, επικρατήσει κάποιοι μύθοι και ιστορικές αναλήθειες που έχουν σχέση με τα ιστορικά αλλά και τα τεχνικά μέρη των χορών και των τραγουδιών. Παραδείγματος χάρη ότι το πεντοζάλη πήρε την ονομασία του διότι έχει πέντε ζάλα (βήματα),ότι οι το παραδοσιακό χρώμα των κρητικών  είναι το μαύρο, ότι το παραδοσιακότερο όργανο της Κρήτης είναι η λύρα κ.α 

Το blog μας ευελπιστεί να λύσει αυτά τα ζητήματα με τη βοήθεια ειδικών που θα αρθρογραφήσουν. Θα ασχοληθεί  με τη  μουσικοχορευτική παράδοση της Κρήτης που αντανακλά την ιστορία της, τον πολιτισμό της, καθώς και τα βιώματα των κατοίκων της. Οι κρητικοί χοροί  έχουν ταυτόχρονα θρησκευτικά, πολεμικά και ερωτικά στοιχεία. Τα θρησκευτικά στοιχεία είναι εμφανή στους αργούς συρτούς χορούς, όπως είναι ο χανιώτικος συρτός με τις εκφάνσεις του και ο σιγανός. Τα πολεμικά-πυρρίχια στοιχεία είναι έντονα στους πηδηχτούς χορούς, όπως είναι: ο καστρινός πηδηχτός (μαλεβιζιώτης), ο λασιθιώτικος πηδηχτός, ο εθιανός πηδηχτός, ο γεργιανός πηδηχτός, ο πρινιώτης, η ρουματιανή σούστα, το πεντοζάλι..Είναι πιθανόν όλοι οι πηδηχτοί χοροί (με εξαίρεση το πεντοζάλι) να προέρχονται από τον ίδιο χορό (αρχαίο πολεμικό χορό της πυρρίχης) γι’ αυτό και έχουν ως δεύτερο συνθετικό της ονομασίας τους τη λέξη πηδηχτός. Το ερωτικό στοιχείο κυριαρχεί στη σούστα Ρεθύμνου, η οποία στην αρχαιότητα ανήκε στους χορούς της πυρρίχης και κατά τη διάρκεια της ενετοκρατίας εξελίχθηκε στην σημερινή της μορφή. Με άλλα λόγια, θα λέγαμε ότι ο παραδοσιακός κρητικός χορός είναι τέχνη· τέχνη η οποία απαιτεί σεμνό χορευτικό ήθος, σεβασμό στην πατρογονική χορευτική κληρονομιά και τήρηση της εθιμοτυπίας του χορού. Ο χορευτής μιλεί με το σώμα του, καθώς η ψυχή του κάνει διάλογο με το Θεό. Τα βήματά του και η ανάσα του γίνονται ένα με την γη που τον γέννησε.

ΑΣ ΑΡΧΙΣΟΥΝ ΟΙ ΧΟΡΟΙ ,,,,,,,


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου